Aprendre sense fitxes: matemàtiques

Com us explicava aquí, hem buscat altres maneres d’aprendre per adaptar-nos a l’U. En el cas de les matemàtiques tenim diversos materials que hem fabricat nosaltres mateixos, que hem trobat per la xarxa o que hem comprat.

El núvol de números, un material casolà del qual us en parlo en aquesta entrada i que és molt senzill d’elaborar. Es tracta de posar sobre el núvol un paperet amb un nombre (nosaltres en tenim de l’1 al 25) i col·locar a sota tantes gotes d’aigua o flocs de neu com ens indiqui el núvol. Si afegim un altre núvol amb una altra xifra o simplement posem dos paperets al núvol podem practicar sumes i restes.

IMG_0928

Les escales de números també són les preferides, ordenem els números de l’1 al 10 i col·loquem a sota tants elements com ens indiqui el paper. Nosaltres ho fem amb ametlles, pedretes, o el que tinguem a mà. La versió de les fitxes vermelles, per veure els parells i senars, també agrada força. Coses que observem: els nombres parells tenen dues línies iguals de fitxes , els senars sempre tenen una fitxa que queda sola. Tant els parells com els senars els comptem de 2 en 2, però pels primers comencem pel 0 i pels senars comencem per l’1.

IMG_0545 IMG_0601

El super clàssic: les regletes numèriques. L’O. recorda perfectament el número associat a cada color, malgrat que fa un temps que no les fem servir. “Mama, és que me’n recordo perquè hi vaig jugar molt de petita”🙂 L’U. de moment les utilitza com a element de construcció i mica en mica anem associant color i volum al número que li pertoca, com fèiem en aquesta foto: vam col·locar tots els números en escala i a sobre comprovàvem amb les unitats (cups blancs) que realment hi havia el número que posàvem amb el paper. Però no teníem prou unitats, així que vam acabar l’escala amb altres peces (és a dir vam crear el mateix número sumant-ne d’altres).

CAM02002 IMG_0565

Els blocs multibase també són elements de construcció per ara, i donen molt de joc. De moment ens fixem amb les unitats, quant espai ocupen quan s’uneixen de 10 en 10,  de 100 en 100 o de 1000 en 1000! “Uaaaau! Aquí n’hi ha mil?!”  Però ja està… Mica en mica.

IMG_0269

Un altre material que agrada molt és el geoplà circular, que ens va regalar una amiga, on fem tot de figures geomètriques planes. I no sempre és possible fer les figures que volem amb les gomes, perquè hi ha 12 pius, així que s’han de buscar solucions, i ell disfruta amb aquests reptes d’enginyeria😉

IMG_0608

Repassem les grafies dels nombres de diverses maneres (i sense paper i llapis!), una és amb la caixa de sèmola on tracem els números amb el dit igual que fem amb les lletres. L’altra és amb pedretes que també utilitzem per sumar i restar.

IMG_0594 CAM01993

 

O amb la capsa dels nombres on podem reunir-los de diverses maneres: d’1 a 9, 1 a 20 (i veiem que els nombres es van repetint i que segueixen més enllà del 20 fins l’infinit), de 10 en 10, de 100 en 100 o de 1000 en 1000.

CAM02167

Aquestes són algunes de les maneres que tenim de jugar i experimentar amb les matemàtiques, en tenim més, però això serà en una altra entrada.🙂

 

2 pensamientos en “Aprendre sense fitxes: matemàtiques

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s